En we zijn alweer over de helft - Reisverslag uit Piscadera, Curaçao van Michiel Klaassen - WaarBenJij.nu En we zijn alweer over de helft - Reisverslag uit Piscadera, Curaçao van Michiel Klaassen - WaarBenJij.nu

En we zijn alweer over de helft

Blijf op de hoogte en volg Michiel

13 April 2014 | Curaçao, Piscadera

Dag thuisfront,

sla net mijn duiklogboek open om te zien waar ik de vorige keer was gebleven. Dus op 7 Maart gingen Anoek, Petra en ik naar de Waterfabriek om daar een transect te gaan doen voor Anoek en meteen ook Favia's (waar we onderzoek naar doen), Agaricia agaricites en Siderastrea Radians (welke ik nodig had om water te maken dat naar hen ruikt) te verzamelen. Tevens zouden we voor Anoek ook Eusmilia fastigiata, Dichocoenia stokesii, Meandrina meandrites en Dendrogyra cylindricus ook verzamelen. Dit was echt geen fijne duik, ruig weer en onder water werd je alle kanten opgesmeten. Tot mijn ergenis ben ik ook nog een zakje met een ouder kwijtgeraakt. Omdat we nog niet genoeg hadden hebben we er nog een paar snorkelend hier uit de baai gehaald, hoe heerlijk was dat, haast geen golven.
De volgende dagen was het dus weer hoog tijd om elke ochtend de larven te gaan verzamelen. We kregen genoeg de eerste dag dus begon ik alvast met voorbereiden zodat ik morgen kon beginnen. Tegeltjes schoonmaken en in een aquarium stoppen, geconditioneerd water maken. Met dit zou ik namelijk gaan kijken of settlement of survival tussen de verschillende condities verschilt. Daarvoor zou ik zestig cupjes vullen met een van de condities en larven toevoegen.
Echter de volgende dag had ik niet genoeg larven om te beginnen, dus gingen we er nog een paar bijhalen, zodat ik morgen sowieso zou kunnen beginnen. 's avonds met Ari, Louïse en Cas naar Snakebay gegaan om daar te picknicken bij zonsondergang. We waren echt net op tijd.
Maandag was ik druk bezig alles op te bouwen en mijn hele experiment te starten. Alles zat in het cupje wat erin moest, dus nu zou ik de komende dagen alles kunnen scoren.
Ik weet niet of ik al over Dushi heb verteld, een hond die hier was (nu is ze momenteel bij de jongens van de duikshop thuis). Op een avond had een bewaker haar meegenomen en sloeg haar kennelijk met een stok en gooide stenen naar haar. Iedereen hier heeft daarna de hond als het ware geadopteerd. Ze was niet gewond (gelukkig) en langzamerhand durfde ze steeds meer. Op een gegeven moment rende ze ook vrolijk rond, wilde echt met je spelen en hield ervan om je spelend te bijten. Echt een schattige hond. Maar op een gegeven moment voelde ze zich iets te thuis en blafte er vrolijk op los. Dat was ook het punt dat ze naar het huis ging, waar ze het echt goed heeft (gelukkig).
Woensdag ging ik Lex helpen met zijn onderzoek. Hij moest vleermuizen vangen in 4 verschillende grotten en deze werden dan gewogen, gemeten, bloed afgenomen (voor onderzoek naar ziektes), ontvlooid en gechipt. Dit allemaal door een dierenarts hoor :D Alles was deel van een groter onderzoek samen met Aruba, Bonaire en Venzuela. Dus ik ging mee om te helpen. We hebben er helaas maar zes gevangen in het net. Maar ik heb er wel een los gemaakt en losgelaten. Echt grappig, voelt net als een hamster in je hand met vleugeltjes.
Donderdag ging ik met Chris mee om hem te helpen zijn tegels onder water te plaatsen voor zijn onderzoek. Dit was bij Boei 0, waar ik nog nooit onder water was geweest. Hier zou (en ben ik ondertussen ook) zeker nog wel weer naar toe gaan. Vrijdag op zoek naar een winkel om epoxy klei te halen om de koralen aan de onderkant vast te maken aan een PVC cap, zodat we ze hiervoor onder water kunnen plaatsen. Dit was nog best een zoektocht. Het lag midden in een haventje, tussen allerlei plaatsen om spullen voor je boot te kopen. Het was dan ook pas de vierde deur dat we goed zaten. Thuisgekomen aan het kleien gegaan en de volgende dag zouden we ze thv het Marriott hotel plaatsen op rekken. Deze avond was het Italiaanse avond. Op aandringen van Bettina droeg ieder lakens of handdoeken (althans wij zessen slechts) en gingen we zelf pizza maken, na de verschikkelijke ervaring hiernaast. Het was echt reuze gezellig en zeker ook lekker. :) Later die avond gingen Robin, Konstantinos, Kay (meisje), Bettina en ik naar waarschijnlijk nu al mijn laatste full moon party. We moesten elders parkeren en met een bus, waar wij nog net inpasten (ik heb ook toen snel de deur achter mij dicht gedaan), naar het feest. We bleven allemaal tot het vuurwerk en toen gingen de 3 er snel vandoor, terwijl Robin en ik net een nieuw drankje hadden. Dus daar stonden we weer, met alle muntjes die we hadden gekregen. Het vrouwelijk nummer 1 DJ-duo van België verzorgde de muziek en ze waren best wel goed. Na de muntjes op te hebben gemaakt gingen we ook maar weer eens naar huis, maar eerst weer met de bus.
Zondag gingen Chris, Robin en ik naar de Superior Producer (het grote schip) om daar met Nitrox te gaan duiken. Het smaakt echt precies hetzelfde als gewone lucht (helaas), maar was echt fijn om langer beneden te kunnen blijven, wat we dus ook hebben gedaan. Heb het hele schip goed kunnen verkennen.
Maandag moest ik natuurlijk ook weer mijn experiment scoren (net als de andere dagen). 's Nachts ben ik met Robin hiervoor in Piscaderabaai een nachtduik gaan maken om half elf. Kennelijk werden we de hele tijd gevolgd door een barracuda en op een gegeven moment zag ik ook een tarpon (grote zilvere vis) rechts van ons zwemmen. We waren kennelijk dus heel interessant :D
Voor een van mijn vervolgonderzoeken heb ik waarschijnlijk terracotta strips nodig. Daarvoor gingen Chris en ik op zoek. Bij Kooymans vonden we een geschikte tegel en aan mij dus de taak om 4 van deze in de breedtes die ik wilde te zagen. Daarvoor kon ik een oude bankzaag gebruiken. Dit maakte een ontiegelijke herrie en mijn adrenaline is waarschijnlijk nog nooit zo hoog geweest. Wat was ik blij dat ik ze allemaal gezaagd had. De volgende dag ben ik gaan freediven (zonder tank) om de tegels vast te binden aan de nursery op ongeveer 7 meter diepte. Leuk om te doen, al was een tank misschien toch handiger geweest.
De volgende dagen was het vooral scoren, happy houeren (hoe zeg je dat?) en samen lekker koken. Plots bleek dat Chris zijn ticket naar huis (Santa Fe, New Mexico) had gekocht en binnen 2 weken zou vertrekken. Eerst zou hij echter nog even naar Bonaire gaan. Robin en ik besloten daarop om een duikweekend/week te gaan doen, met een heel stel fundives. Beginnend op vrijdag, om het weekend in te luiden, bij Boca Sami (St. Groot Michiel). Het was hier vrij troebel, omdat er ook om de een of andere reden een groot schip lag. Dag erop gingen we naar Playa Jeremi, bij toeval kwamen we Petra, Bettina en Raphael tegen op het strand, maar wij gingen lekker verder het water in. Wat Curacao betreft is dit een mooie plek om te duiken. Grote koralen, heleboel vissen (net als gisteren overigens) en een rustige plek (niet teveel stroming). Heb er van alles gezien en wat dat zien jullie wel op de foto's/filmpjes die ik overal heb gemaakt. 's Avonds gingen we naar de BBQ snack, ze kunnen daar echt prima grillen (Arjan! :) Enig nadeel was dat ze enkel Spaans praten en toen kreeg ik dus nummertje 88, ik had een klein vermoeden wat dat in het Spaans zou kunnen zijn en helaas wist niemand anders van de groep het. Mijn vermoeden klopte gelukkig, en ik had mijn eten :D Daarna een ijsje gehaald, dat was alweer lang geleden.
Zondag gingen Robin en ik met de Duiksociety (van de duikschool hier) mee naar Bluebay om daar te duiken. Iedereen ging lionfishen behalve Robin en ik. Wij hadden dus ook de meeste lucht over en gingen vrolijk verder met duiken. Er was veel stroming vandaag, maar heb er weer een prachtige duik gehad. Je duikt langs een verticale wand vol koraal, sponzen en vissen. Daar ook mijn eerste zeekomkommer gezien (zie foto) en een paar pufferfishen (opblaasvissen). Daarna duikspullen uit en omspoelen en voor het eerst sinds een hele tijd had ik daar een soort van warme douche... heerlijk! We verzamelden weer bij Piscabay om daar wat met de groep te praten. Best wel leuke mensen, dus ga vast nog wel eens mee. Het was weer bbq-tijd (het speciale daarvan is er ook wel een beetje vanaf als je het zo vaak doet). Niemand wilde iets meer doen dus gingen Robin en ik naar Wet & Wild, een gratis feest op Mambo Beach. Hij had de slogan dat bij biertje 5 je niet meer weg wil gaan en zo ging het ongeveer ook. Het was er niet te druk en we hebben ons daar prima kunnen vermaken, ook door mensen te bekijken :D Het werd uiteindelijk nummer 8 dat we het wel genoeg vonden en terug gingen.
Maandag was een prima ochtend, gewoon om dat even te zeggen :p
Rond schemering ging ik met Chris naar zijn tegels om deze met UV-licht te scoren. Sommige van zijn tegels waren gevallen, maar het scoren ging vrij gemakkelijk. Bij tegeltjes op locatie 3 werd het plots echt goed donker. Hartstikke leuk, want ook de oudere koralen zijn fluorescerend en dit heb ik dus ook gezien, groen/rood... echt allerlei tinten.
Dinsdag weer met Anoek naar Snake Bay om haar te helpen met een van haar transecten. En daar ging mijn adrenaline weer. Ik moest een paar soorten meten qua lengte. Bij een van deze zag ik een murene zitten. Deze hield ik goed in de gaten, maar ineens schoot er net onder mijn hand met het lint een schorpioensvis weg. Jemig! Voor hetzelfde geld had hij mij gestoken en was ik nog lang niet jarig geweest (toch Joris??). Verder ging alles wel goed gelukkig.
Woensdag ging mijn duikweek weer vrolijk verder en ging ik met Robin, Chris, Bryan en Yannick naar Boca Sami, waar zij (behalve ik en Robin) op lionfish gingen schieten. We probeerden elders het water in te gaan, maar we hadden toch beter de gewone ingang kunnen pakken. Halverwege de duik draaiden we om en in een keer schoten de drie weg. Robin en ik dus weer gewoon lekker rustig verder gegaan en op 5 meter diepte heb ik toen ook nog een pijlstaartrogje van ongeveer 40cm gezien. Hartstikke leuk, maar wacht nog steeds op een eagle ray (adelaarsrog).
Donderdag was de laatste dag dat ik mijn tegeltjes zou scoren en ik heb alle settlers getekend (om ze te kunnen identificeren), wat later een geniaal idee van mij was. Ik maakte ze klaar om de volgende dag naar de nursery te gaan om ze daar te brengen en ze verder te scoren. Maar eerst gingen Robin, Petra, Raphael en ik weer een nachtduik hiervoor in de baai maken. Robin had de UV bril en lamp meegenomen en zo heb ik ook een tijdje nog rondgedoken. Tijdens de duik hebben we echt van alles gezien, 2 grote kreeften, 3 octopussen, 2 jagende murenes (gelukkig niet op ons) en een sculptured slipper lobster (moet je maar opzoeken).
Vrijdag ging ik dus met Petra mijn tegeltjes wegbrengen naar het rif. Onderweg zagen we nog 11 sephia's zwemmen... prachtig om te zien (maar vast niet zo mooi als een adelaarsrog).
Zaterdag zouden Robin, Chris, Raphael, Cas, Ari, Bettina, Petra en ik naar Oostpunt gaan om daar te gaan duiken. We gingen op een Zodiac door de golven scherend naar de twee duikstekken. Deze boottocht was echt vele malen fijner als eerder met die grotere boot. We moesten onze duikspullen al aandoen en zo gingen we nog een tijdje varen voordat we echt aan de oostkant waren. Daar het water in gekukeld en daar gingen we. Eerst langs de lovecave, waar een tijd terug verpleegsterhaaien zijn gespot die de liefde aan het bedrijven waren. En er was er ook een, helaas niet twee. Een paar meter de grot in gedoken om het allemaal wat beter te zien. Vervolgens gingen we verder richting Tarpon Bridge, waar een boel tarpons onder moeten zwemmen. Dit was, hoe kan het ook anders, er slechts eentje, maar toch leuk om te zien... en ook wel gaaf om hier doorheen te duiken. Iets verder zaten ze wel allemaal, 3 groepen kwamen langsgezwommen, een schildpad kwam langs en ook nog een stel groupers. Oftewel genoeg te zien. Verder stikt het daar ook van de zeewaaiers, wat best wel gaaf is om dat te zien zwieren op de golven. Tussendoor even een korte pauze in een baaitje, je mag daar niet aan land, want de heer waarvan het is (hij woont er overigens niet) schiet je zo zijn land af. In het water zaten een heleboel grote zeesterren (zie foto), echt veel mooier dan degene die we in NL hebben. Vervolgens gingen we naar de Best Reef (het echte mooie rif). Daar hebben we 2 nurse sharks gezien en ook genoeg mooie andere vissen, koralen, sponzen enzovoorts. Daarna weer terug naar de haven en iedereen had echt een prima tijd gehad. Zo prima zelfs dat we besloten om woensdag naar Klein Curacao te gaan met dezelfde boot en kapitein Niels.
Maandag ging ik naar mijn tegels om ze te scoren. Ik had mijn tekeningen niet meegenomen en dat had ik dus wel moeten doen. Petra had mijn tegels geplaats omdat ik de nursery en een enkele tegel aan het repareren was. Ik had haar nog zo uitgelegd wat de volgorde was, kon haast niets misgaan... gewoon van links naar rechts, onder naar boven. Maar toch was het totaal misgegaan. Voortaan doe ik dat echt zelf wel. 's Avond was het de afscheidsbarbeque van Chris. Het was een best feest georganiseerd door Kristen, mijn begeleidster (en ook de zijne). Omdat ik de laatste ben die vertrekt dacht ik wel al van: "zo'n afscheid krijg ik zeker niet". Het was reuze gezellig en ik besloot daarop ook om met Robin hem de volgende morgen om 5 naar het vliegveld te brengen. Dus om 4 ging de wekker en toen ik beneden kwam zaten Chris, Louïse en Cas daar nog. Chris moest kennelijk nog alles inpakken en raaste naar boven. Na een kort afscheid reden we alweer terug. Volgende week zouden er meer mensen vertrekken... en dan zou het hard gaan.
Woensdag gingen we dus weer naar Klein Curacao om daar te duiken. Konstantinos ging mee i.p.v. Chris. Robin en ik zaten voorop de boot, prachtig uitzicht, maar je krijgt ook de hardste klappen daar :D Helaas weer geen dolfijnen, waar zijn ze toch?? We begonnen met duiken aan de Noordwest kant. Het rif is iets minder dan Oostpunt. We zouden worden geleid naar de Sharkcave, maar natuurlijk was onze gids even de weg kwijt... oftewel iedereen zat al tegen zijn deco aan en toen we hem hadden gevonden konden we er dus niet echt meer heen. Wel genoeg andere vissen gezien. Tijdens het interval gingen Raphael, Konstantinos, Robin, Cas en ik snorkelen om de schildpadden te zoeken. Cas haakte halverwege af en ik vond op een gegeven moment 2 schildpadden. Ik riep Konstantinos en Raphael en zij zagen ook hun eerste schildpad hier op Curacao. Voor het eiland lach ook een grote boot waar ze kennelijk een Duitse datingshow aan het schieten waren (zie je hier geregeld). Next please heet het, dus misschien als je ernaar kijkt zie je mij of de boot nog op de achtergrond. We gingen de boot weer in en gingen nu iets noordelijker als de vorige keer. Daar zagen we grote slierten salps (welke later dus overal in een keer bleken op te duiken) en een schildpad op het einde van de duik. Daarna weer terug naar de haven en op naar de groene batidos stand om daar eentje te proberen. Tot dusver is deze echt wel de beste die ik heb geproefd hier op het eiland.
Donderdag ging ik weer naar mijn tegels, ditmaal met alle tekeningen en ik ben er goed in geslaagd ze terug te vinden. En wat ik al dacht was gebeurd, ze heeft ze volgens mij van rechts naar links gepakt. Maar goed, nu wist ik weer welk tegeltje welk was. Tijdens het scoren zijn mijn vingers ook schoongemaakt door 2 sharpnose pufferfish, echt superschattig. En ben ik continu aangekeken door een green razorfish die voor mijn bril ging zwemmen.
Later deze dag ging ik met Robin richting Santa Martha om daar te gaan duiken. Dit was ooit een resort, maar is nu een beetje een spookterrein. De gebouwen staan nog, maar ramen en voor de rest echt alles is weg. We deden onze spullen aan en toen we net met onze hoofd boven water stonden voelde Robin zijn mobiel in zijn koker afgaan. Hij nam echter niet op... snap ik helemaal niets van. Als je de baai uitzwemt zie je op 5 meter restanten liggen van een propellorvliegtuigje en dan nog een heleboel brokstukken dieper. Tijdens de duik zag ik voor het eerst weer 2 schorpioensvissen en tevens een mini murene van ongeveer 20cm lang.
Vrijdag avond was het Griekse avond, Konstantinos had zijn moeder lief gevraagd voor wat recepten en zo aten we die avond Grieks (gevulde aubergine, tzatziki, etc)... heerlijk! Maar hij had geen ouzo :D Later gingen Yannick, Robin en ik naar de Superior om daarop te duiken. Er werd gezegd dat er 's avonds meerdere grote vissen op af kwamen. Natuurlijk hadden wij dat weer net niet. Onderweg een stel barracuda's gezien (maar allemaal klein). Het hele schip was echter in gele organismen bedekt, wat best wel gaaf was om te zien. Er was een enorme stroming en je moest echt goed blijven slaan met je vinnen om niet af te drijven. Op de boeg liep trouwens ook nog een grote kreeft. Op de weg terug naar boven zag ik nog een Mantis Shrimp, deze kan met zijn scharen heel snel slaan en ziet vele kleuren meer dan de mens. Terug naar de auto door de muggeninvasie en weer lekker koud douchen.... brrrrrr.
Zaterdag gingen Robin, Bettina en ik nachtduiken bij Boei 1. Het stikte er weer van de salps, nog meer dan de vorige keer en inderdaad dit rif was zeker mooi, snap niet dat ik er nog niet echt vaker ben geweest, aangezien het net de uitvoer (waar boten doorheen sjeesen) over is. Afgelopen zondag (wacht het is nu zondag, dus vorige week) gingen Bettina, Ari, Robin en ik weer mee met de divesociety naar Tugboat, een klein sleepbootje op ongeveer 4 meter diepte. We reden om daar te komen door best een mooi natuurgebiedje en er stond ook een oude toren middenin. Robin moest de brieving doen als laatste onderdeel van zijn duikmaster en daarna gingen we weer het water in. De meeste om lionfish te schieten, maar wij en Corneel om gewoon te duiken. Later bleek dat Greg een andere Amerikaan een schorpioensvis had aangewezen, dacht die sukkel dat het een lionfish was en die heeft hem dus ook geschoten... oen! Dit heeft hij gelukkig ook van een ieder te horen gekregen, zeker ook omdat hij ook niet netjes schoot en koraal gewoon stuk aan het schieten was. Wat een idioot! Desalniettemin zagen we op het einde weer een hele grote groep Sephia's... blijft leuk om die achterstevoren te zien zwemmen.
Maandag was de laatste duikdag van Robin (en later bleek ook Bettina). We lagen om 8 uur 's ochtends al in het water bij Playa Jeremi. Weer van allerlei mooie dingen gezien. Het plan was om daarna door te gaan naar San Juan. Echter, Ari had last van zijn knie en Bettina moest werken. Dus gingen Robin en ik tussendoor bij Playa Lagun iets drinken om daarna door te gaan. Om bij San Juan te komen moest je entree betalen (wij niet omdat we zo vroeg waren... gna gna gna :D) langs een verlaten landhuis rijden over een echte dirtroad. Bij het strand aangekomen lag een man ongemakkelijk, omdat hij kennelijk naakt lag en niet had gerekend op andere mensen. Robin en ik hezen onze wetsuits weer aan en sprongen het water in.... nou ja we liepen meer :D. Onderweg zag ik dacht ik een rog zwemmen dus ik schoot ervandoor. Bleek later dat het slechts een schildpad was. Hè wat jammer (wat ben ik toch verwend :D). Tevens zagen we een mega trompetvis, zou ongeveer langer zijn dan 1m, waar je meestal enkel kleinere formaten tegenkomt. Die avond was het Robin zijn laatste avond. Hij kreeg niet zo'n afscheid van zijn begeleidster Valèrie, terwijl hij net zo lang en net zo veel had gedaan. We maakten daarom ons eigen feest en gingen hiernaast uiteten. Vervolgens pakten we alle drank en gingen op de pier zitten. Daar zaten we, Robin, Cas, Raphael, Bettina, Greg en ik.
Dinsdag zou Robin al vertrekken, ik zou hem die middag brengen en Ari zou meerijden. Eerst gingen we nog Willemstad in om voor hem de laatste souvenirs te halen. We moesten met het pondje terug omdat de brug openstond (waarom weet ik niet). We zouden nog een batidos halen alvorens terug te rijden. Ari zei dat er een was bij een benzinestation die erg goed was. Wij er dus heen... bleek die dicht te zijn. Dus maar weer terug naar waar we ongeveer vandaan kwamen om daar er een te halen met zuurzak (cuanabana). Nadat Robin van iedereen afscheid had genomen, hij had nog maar 1 uur en 50 minuten voor hij zou vliegen, reed ik hem naar het vliegveld... althans ik heb best wel hard gereden, voor zover de auto het aankon. Hij was nog binnen (of nou ja buiten) het anderhalf uur dat je van te voren moet zijn, dus dat had ik goed gedaan. Zijn koffers snel ingeleverd (die jongen had er 3 bij en dan nog 2 stuks handbagage), voor zover dat snel kan op Curacao. Nog vriendelijk begroet door Michiel, van de KLM, de piloot ofzo. Was weer de eerste keer dat ik mijn naam hoorde roepen, maar ik niet bedoeld werd. Eventjes nog een frosties gehaald bij Wendies en daarna langzaam terug naar de auto, tot Robin echt door de douane was. Alweer iemand minder hier bij Carmabi, je kan zelfs zeggen dat mijn (duik)buddy nu weg is. 's Avonds was alweer het volgende afscheidsmaal... bij de Surinamer met Bettina en Raphael.
Woensdag ging ik weer naar mijn tegels en werd ik echt alle kanten weer opgegooid. Een van de twee rekken was gespleten (althans losgeraakt voor de helft) en eerst kon ik dus alles weer repareren. Er waren nu echt duizenden slierten salps... heb vaak genoeg gezwommen met volgens mij een snor van salps. Ik had al vijf losgeraakte favia's meegenomen, aangezien we ze toch morgen zouden halen. Die middag gingen Ari en ik naar het Seaquarium. Hij moest een paar aquaria schoonmaken daar, maar eerst gingen we duiken. We sprongen achter de dolfijnen weer het water in en probeerden uit te zwemmen. Na ongeveer 5 minuten waren we alweer terug, omdat we niet vooruit kwamen door de stroming. Daarop besloten we iets verder terug erin te springen en dan deze kant op te drijven. Dus op zoek naar de andere ingang naar het rif. Meerdere mensen gevraagd en uiteindelijk bleek het achter de therapie (met dolfijnen) te zijn. Wij er daar ingesprongen en nu ging het prima, nog steeds veel stroming, maar het was te doen. We zwommen langs grote kolonies Acropora palmata en cervicornis (elandshoorn en hertshoornkoraal), velden porites porites (waar je normaal maar een kolonie tegenkomt) en d. cylindricus (normaal zie je ook maar enkele pilaren). En tevens zagen we (dacht Ari tenminste dat het was) een hawksbill turtle, een zeldzame soort in het algemeen. We vonden het zo mooi dat we toen we uit het water kwamen bij de dolfijnen weer teruggelopen zijn en nog een keer het water in waren gesprongen, eigenlijk gekkenwerk, maar zo waren wij :D Nogmaals alles gezien en goed bekeken... mijn Gopro werd zelfs aangevallen door die stomme damselfish (staat op film :D). Even snel de aquaria gepoetst en de filters vervangen (was al redelijk schoon) en toen weer terug naar buiten en naar Carmabi. Ari had op de auto een borstel gelegd.... kennelijk, want toen ik de auto had gehaald zag ik deze op het dak liggen. Ik vroeg hem of hij hem er net had neergelegd en dit was dus niet zo :D Het leuke is dat hij hem er weer niet heeft afgehaald dus toen ik wegreed heb ik hem waarschijnlijk ergens verloren. We stonden in de file om de brug over te komen (ze hebben een kant afgesloten om deze te vervangen) en Ari was erg geobsedeerd door mijn schakelwerk. Hij rijdt alleen automaten en zat constant te kijken en te vragen wat ik nu weer deed. Echt leuk om hem dit uit te leggen :D Later waren we echt beiden doodop, dus we hadden flink ons best gedaan voor de duiken.
Donderdag was mijn gekste duik (tot nu toe), condities waren verschikkelijk, veel stroming, zicht als in Nederland, maar wel mijn eerste Spotted Eagleray!!! :D Bij de nursery aangekomen zag ik dat het nog erger was dan gisteren, alles lag nu echt overal. We probeerden het weer in elkaar te zetten, maar werden toen vergezeld door meneer de Murene (de aggresiefste soort ook nog eens) die onder onze rek ging zitten en vooral mij nauwlettend in de gaten hield. Na een paar minuten zwom hij eindelijk verder en konden we verder met alles in elkaar te zetten. Ondertussen sloeg ik mezelf nog een bloedneus onder water, probeerde een PVC pijp los te maken en in een keer schoot die (met koraal erop ook nog eens), tegen mijn neus. De desbetreffende koraal ziet er nog steeds prima uit, die had niets, maar ik dus wel. Ook weer het nadeel ondervonden van een shorty, 3 keer tegen vuurkoraal aangesmeten, heerlijk!!! Op de weg terug zelfs nog achtervolgd door Barry de Barracuda. Man wat was ik blij toen ik boven kwam. Heb ik nog geen eens een luie tourist genoemd die op een soort van onderwater scooter voorbij dreef (mag niet gemeen zijn, maar snapte niet dat de scooter niet zonk, zo'n tourist dus). Sowieso belachelijk die dingen, duikt dan iemand mee, maar ze krijgen echt bijna niets te zien, blijven hiervoor bij de pieren hangen i.p.v. echt naar het rif, dat iets verder zit, te gaan. Toen ik boven kwam had ik kennelijk net Konstantinos gemist, die er nu dus ook al vandoor was gegaan. Die avond was het afscheidsdiner van Ari bij Il Forno, een Italiaans restaurant. Ik reed ons erheen en we aten daar pizza. De ober had iets gebruikt, kon haast niet anders, was veel te druk en was meerdere dingen tegelijk aan het doen. Terwijl hij glazen ophaalde ging hij al borden ophalen en stootte daarbij twee volle glazen om, het zoutvaatje... oftewel irritant zelfs. Maar het eten was wel goed.
De volgende ochtend zou ik Ari naar het vliegveld brengen, weer om 5 uur. Dus daar gingen we met zijn tweeën. Dit keer was het gelukkig geen echt afscheid, want hij komt in mei nog een weekje terug... gaat nu in Pennsylvania verder met zijn onderzoek. Ik had met Kristen besloten dat ik ook Agaricia humilis zou gaan gebruiken, die ook op een nursery stonden (gelukkig vrij van veel stroming en golfslag). Deze moest ik dus halen en op het moment ben ik bezig van beiden de larven te verzamelen.'s Avonds een nachtduik gaan maken met Petra en haar vriend Jonas (die hier nu net als meerdere vreemde familieleden (neef en zus van haar vriend, wat niet haar vriendin is) op Carmabi verblijven. Ik was de enige met een goede zaklamp (mijn eigen) en heb ze dus van alles laten zien, meerdere grotere krabben, kreeften, octopus, sephia's, papegaaivis in een slijmlaag, grote heremietkreeft en weer zo'n aggresieve murene die mij en Jonas haast aanviel. Ik wist ook precies waar we eruit moesten en daar stond ik zelf wel een beetje van te kijken. De rest is gisteren vertrokken naar Klein Curacao en gisteren heb ik dus mijn experiment opgezet voor nu. Tevens ook een fotosessie gehad met mijn larven, om te zien hoe groot ze zijn. Best lastig want ze zwemmen continu en willen niet echt lachen :D Gisteren was echt behoorlijk lang, was om half elf klaar met mijn experiment opzetten en ben toen heerlijk voor de eerste keer in meer dan drie maanden pannekoeken gaan bakken (met banaan, kaneel en stroop)... ik werd er meteen heel vrolijk van (nu alweer :D). Boek uitgelezen en gaan slapen, als een van de weinigen nog hier op Carmabi aanwezig.
Vanochtend weer larven verzameld en weer een fotosessie gehad. Nu zo mijn experiment scoren en mijn andere experiment opruimen en voor de laatste keer scoren, alvorens ik klaar ben voor vandaag. De rest komt zo vast alweer terug, dus dan is het weer gedaan met de rust.
Volgende week weer druk verder met scoren en waarschijnlijk nog twee andere experimenten inzetten. Gelukkig gaat er nu deze week even niemand weg, maar als snel zal dat wel weer zijn.
Voor nu de groetjes!! :D
Tot later,
Michiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Hey, ik ben momenteel vrijwilligerswerk aan het doen ten zuiden van de Grand Canyon in Arizona. 3 maanden lang allerlei Ranger-taken uitvoeren XD

Actief sinds 09 Feb. 2012
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 14323

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Settlement van coral larvae naast de eigen soort

11 Februari 2012 - 11 Mei 2012

Ranger in Arizona

Landen bezocht: